Huishoudelijk Reglement Zwemvereniging WVZ

24 oktober 2014 | WVZ Algemeen

  1. Home
  2. /
  3. Nieuws
  4. /
  5. WVZ Algemeen
  6. /
  7. Huishoudelijk Reglement Zwemvereniging WVZ

Versie 2 – ingangsdatum 20 mei 2014

Artikel 1 – Definities

Vereniging:

Zwemvereniging WVZ met zelfstandige rechtspositie en doelstellingen

Afdeling:

Een specifieke sector van de zwemvereniging WVZ, zonder  zelfstandige rechtspositie, die het belang van een bepaalde tak van de sport behartigt binnen het kader van het Verenigingsbeleid

Dagelijks Bestuur (MT)

De dagelijkse vertegenwoordiging van het Bestuur bestaande uit de voorzitter, secretaris, penningmeester en algemene bestuursleden. Het Dagelijks Bestuur (soms ook MT genoemd) is volgens Artikel 13 van de Statuten belast met de lopende en spoedeisende zaken van de vereniging.

Bestuur:

Het bestuur bestaat uit het Dagelijks Bestuur en de voorzitters van de Afdelingsbesturen. Het Bestuur is volgens artikel 1 van de Statuten belast met het besturen van de vereniging.

Afdelingsbestuur:

Het orgaan van de Afdeling onder meer belast met het voorbereiden en uitvoeren van besluiten, ook via Commissies.

Bestuursvergadering:

Vergadering van het Bestuur van de zwemvereniging met  afgevaardigden van de afdeling

Afdelingsbestuursvergadering:

Vergadering van het Bestuur van een afdeling

Algemene Leden Vergadering:

Jaarlijkse vergadering van de Vereniging waarin bindende besluiten worden genomen die verenigingsbreed van kracht zijn.

Bijzondere Leden Vergadering:

Een Leden Vergadering zijnde geen Algemene Leden Vergadering met als doelstelling de goedkeuring te vragen aan de leden van de vereniging voor een bijzondere situatie.

Algemene vergadering:

Jaarlijkse vergadering van de Afdeling waarin bindende besluiten  genomen kunnen worden die toestemming behoeven van het Bestuur

Oefeningen:

Trainingen, instructie, zwemlessen of andere primaire afdelingsactiviteiten

Artikel 2 – Leden

  1. Men kan lid zijn van méér dan één zwemvereniging. Met betrekking tot het deelnemen aan wedstrijden moeten de reglementen van de KNZB in acht worden genomen.
  2. Ieder lid is gehouden bij een adreswijziging hiervan onverwijld schriftelijk mededeling te doen aan de ledenadministratie via ledenadministratie@wvz.nl.
  3. Bij eventuele plaatsing op een wachtlijst is betaling van inschrijfgeld noodzakelijk. De voorgeschreven contributie wordt in dit geval dan pas verschuldigd wanneer de gelegenheid tot zwemmen kan worden geboden.
  4. De vereniging kent kaderleden. Deze zijn door het Bestuur (of die van een afdeling) benoemd in enige functie binnen de vereniging. Kaderleden moeten zijn ingeschreven als lid en hebben dezelfde rechten en plichten als de leden. De contributie van kaderleden wordt jaarlijks door de algemene (leden) vergadering vastgesteld.

Artikel 2a – Ondersteunende leden

  1. Ondersteunende leden zijn degenen zoals beschreven in artikel 7 van de statuten. Zij zijn niet gerechtigd tot deelname aan wedstrijden en oefeningen. Zij hebben het recht de oefeningen en de door het Bestuur aan te wijzen wedstrijden als toeschouwer bij te wonen.
  2. De voorzitter kan aan ondersteunende leden de toegang tot de algemene (leden) vergadering verlenen en toestemming geven om aan de beraadslagingen deel te nemen; zij hebben echter geen stemrecht.

Artikel 3 – Verplichtingen van de leden

  1. Ieder lid dat deelneemt aan een wedstrijd als bedoeld in het KNZB reglement, moet in het bezit zijn van een geldige startvergunning.
  2. Houders van een startvergunning zijn verplicht zich te onderwerpen aan medisch toezicht en/of controle indien daarom verzocht wordt.
  3. Ieder lid wordt geacht de bepalingen van het Huishoudelijk Reglement en de Algemene Voorwaarden te kennen.
  4. De documenten genoemd in artikel 3.3 zijn verkrijgbaar bij het secretariaat. De Algemene Voorwaarden zijn vermeld op de verenigingswebsite: www.wvz.nl.
  5. Ieder lid verbindt zich de voorschriften van de sportaccommodaties, waar wordt geoefend of deelgenomen aan wedstrijden, strikt na te leven.
  6. Het Bestuur heeft het recht de door een lid veroorzaakte schade, waarvoor de vereniging aansprakelijk wordt gesteld, op dit lid te verhalen
  7. Het Bestuur of het Afdelingsbestuur heeft het recht om van een kaderlid een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te vragen.

Artikel 4 – Algemene Leden Vergaderingen (ALV)

  1. De dag, tijdstip en locatie van de ALV worden door het Bestuur vastgesteld krachtens artikel 17 van de statuten.
  2. Naast het gestelde in de statuten worden op de ALV in ieder geval ook behandeld de verslagen over het afgelopen verenigingsjaar, opgesteld door de voorzitter, secretaris, penningmeester en van alle in dit reglement genoemde afdelingen, waarna het bestuursbeleid al dan niet wordt goedgekeurd.
  3. Niet op de agenda geplaatste onderwerpen kunnen alsnog aan de agenda worden toegevoegd tijdens de ALV indien de meerderheid van de aanwezige leden dit nodig acht.
  4. Schriftelijke voorstellen, door tenminste 10 leden ondertekend, moeten op de agenda worden geplaatst mits zij tenminste 10 dagen voor de ALV zijn binnengekomen.
  5. Amendementen komen voor het betrokken voorstel in stemming. Zijn er meerdere amendementen voor hetzelfde voorstel dan komt het amendement het eerst in aanmerking, dat volgens het Bestuur bij monde van de voorzitter het meest verstrekkend is.

Artikel 5 – Verkiezing bestuursleden

  1. De opgave van de kandidatuur voor een bestuursfunctie dient schriftelijk te geschieden aan de secretaris. In een gesprek met het Bestuur, of een afvaardiging hiervan wordt de kandidaat in de gelegenheid gesteld de motivatie nader toe te lichten.
  2. Zittende bestuursleden kunnen zich herkiesbaar stellen door een mondelinge bereidverklaring tijdens een bestuursvergadering of de ALV.
  3. De leden van het Bestuur worden gekozen voor een periode van 3 jaar overeenkomstig de bepalingen uit de statuten.
  4. Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd neemt op het rooster de plaats in van zijn voorganger. Gedurende de periode tot de ALV zal de functie Ad Interim worden ingevuld.
  5. Wanneer een gekozene zijn benoeming niet aanvaardt vindt er een herstemming plaats tussen de overige kandidaten.

Artikel 6 – Het Bestuur

1.       Voorzitter

a.       De voorzitter is de officiële woordvoerder van de vereniging en is belast met de algehele leiding. Hij draagt zorg voor het naleven van de statuten, het huishoudelijk reglement en alle andere reglementen, algemene voorwaarden en overige bepalingen.

b.      De voorzitter en bij diens afwezigheid zijn plaatsvervanger leidt de vergaderingen. In overleg met de vergadering stelt hij de agenda vast.

c.       De voorzitter heeft het recht om de beraadslagingen te beëindigen bij het voldoende verstrekken van inlichtingen aan de vergadering. Deze dienen echter heropend te worden wanneer 1/3 van het aantal aanwezige stemgerechtigden dit verlangen.

d.      Het voorgaande is zowel van toepassing op Bestuursvergaderingen, algemene vergaderingen en Algemene Leden Vergadering.

e.      De punten a t/m d zijn ook van toepassing op de plaatsvervangend-voorzitter.

2.       Secretaris

a.       De secretaris voert de correspondentie en notuleert iedere vergadering. Daarnaast beheert hij het (digitale) archief en de ledenadministratie. Deze werkzaamheden kunnen door het Bestuur aan anderen worden gedelegeerd.

b.      Op de Algemene (Leden) Vergadering brengt de secretaris het jaarverslag uit.

c.       Het voorgaande is zowel van toepassing op Bestuursvergaderingen, algemene vergaderingen en Algemene Leden Vergadering

3.       Penningmeester

a.       De penningmeester is verantwoordelijk voor alle financiële zaken. Tenminste één keer per kwartaal brengt hij verslag uit aan het Bestuur en legt verantwoording af in de Bestuursvergadering.

b.      Op verzoek van het Bestuur dient de penningmeester ook bij andere gelegenheden verantwoording af te leggen.

c.       Hij is bevoegd uitgaven te doen, welke het gevolg zijn van de toepassingen van de reglementen of van de uitvoering van de besluiten der Bestuursvergaderingen of Algemene (Leden) Vergaderingen.

d.      De penningmeester dient voor het doen van uitgaven over een schriftelijke volmacht te beschikken van de bestuursleden die de vereniging ingevolge de statuten mogen vertegenwoordigen.

e.      De penningmeester stelt een jaarverslag samen dat de algemene financiële verantwoording bevat van het gevoerde beleid van het desbetreffende jaar. Tevens dient hij op de Algemene Leden Vergadering de begroting in voor het komende jaar.

f.        Bij tussentijds aftreden, legt hij verantwoording af aan het Bestuur, zijnde de voorzitter, de secretaris en de kascommissie.

g.       Het voorgaande is zowel van toepassing op Bestuursvergaderingen, Algemene Vergaderingen en Algemene Leden Vergadering.

4.       Algemene bestuursleden
Deze functionarissen verrichten ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van de vereniging en de ontlasting van de bovengenoemde functionarissen. Zij kunnen ook een separate taak op zich nemen, zoals Public Relations, etc.

5.       Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur kan in spoedeisende zaken beslissingen nemen, waar nodig in overleg met de voorzitter(s) van de afdeling(en). In voorkomende gevallen kunnen in voornoemde zaken rechtshandelingen worden aangegaan door vertegenwoordigers van het Bestuur, buiten de voorzitter, secretaris en penningmeester om, op basis van een door het Dagelijks Bestuur opgestelde onderhandse volmacht.

6.       Vertegenwoordiging van de afdelingen
Aan de vergaderingen van het Bestuur van de vereniging nemen voorts deel de voorzitters van de afdelingen of hun plaatsvervangers die worden aangewezen bij verhindering van een afdelingsvoorzitter.

7.       Rooster van aftreden
Jaarlijks treedt een derde van het aantal bestuursleden van het Bestuur van de vereniging af. De voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen nimmer tegelijkertijd aftreden. Voor de afgevaardigden vanuit de afdelingen gelden de bepalingen die op de desbetreffende afdeling fingerend zijn.

8.       Rechten van de bestuursleden.

a.       De voorzitter heeft het recht om te allen tijde inzage te nemen van bescheiden van de vereniging berustende bij of onder het beheer van ieder bestuurslid of afgevaardigde van de afdeling.

b.      De bestuursleden hebben toegang tot alle bijeenkomsten, welke in verenigingsverband worden gehouden en kunnen aan de besprekingen deelnemen.

9.       Vacatures Bestuur

a.       Bij tussentijdse vacatures in het Dagelijks Bestuur wordt door het Bestuur officieel voorzien in zijn eerstvolgende Bestuursvergadering door verkiezing van één der bestuursleden.

b.      Na de officiële benoeming van een bestuurslid wordt deze ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vanaf dat moment is hij formeel werkzaam als bestuurslid.

c.       Opzegging van een bestuursfunctie dient schriftelijk aan de voorzitter of secretaris te geschieden.

d.      Indien het Bestuur in zijn geheel aftreedt, moet het zijn taak demissionair blijven vervullen tot de Bijzondere Leden Vergadering. Vervangende bestuursleden dienen in een tussentijds georganiseerde Bijzondere Leden Vergadering benoemd te worden.

10.   Stemmingen

a.       Op verzoek van de voorzitter of de meerderheid aanwezig op de vergadering kan ook schriftelijk over zaken worden gestemd.

b.      Stemmingen bij acclamatie zijn alleen geldig indien er geen tegenvoorstellen zijn ingediend resp. geen tegenkandidaten zijn gesteld en indien niemand zich daartegen verzet.

Artikel 7 – De afdelingen

  1. De vereniging WVZ kent de volgende afdelingenHet staat iedere afdeling vrij om commissies samen te stellen ter bevordering van de uitvoering van de aan de afdeling opgedragen taken.
    1. Elementair en recreatief zwemmen
    2. Wedstrijdzwemmen
    3. Waterpolo
    4. Synchroonzwemmen
    5. Schoonspringen
  2. Het Bestuur van de afdelingen kan alleen bestaan uit leden.
  3. Het Bestuur van de afdelingen is gerechtigd te werken met eigen reglementen die echter niet in strijd mogen zijn met het Huishoudelijk Reglement, Statuten en Algemene Voorwaarden van de vereniging.
  4. De afdeling wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door de voorzitter van de afdeling. Bij verhindering van de voorzitter dient voor een plaatsvervanger gezorgd te worden.
  5. De afdeling dient het Bestuur te adviseren inzake het elementair zwemmen, wedstrijdzwemmen, waterpolo, synchroonzwemmen en schoonspringen in het algemeen.
  6. Door middel van een instructie kan het Bestuur de afdeling een uitvoerende taak opdragen waaraan de afdeling gehouden is.
  7. De afdelingen zijn onder meer belast met het voorbereiden en uitvoeren van alles wat met de desbetreffende tak van de zwemsport te maken heeft, de zorg voor de opleiding en begeleiding van het benodigde kader in de betreffende sector van de vereniging en het verlenen van alle mogelijke medewerking aan overkoepelende zaken welke de sportsector van de vereniging betreffen.
  8. De afdelingen brengen verslag uit van hun werkzaamheden aan de Algemene Leden Vergadering. Deze verslagen worden toegevoegd aan het verslag van de secretaris.
  9. De afdelingen behoeven goedkeuringen voor hun uitgaven van het Bestuur en overleggen daartoe jaarlijks voor 1 februari ter goedkeuring een begroting voor het komende jaar aan het Bestuur. Afwijking van de begroting is alleen mogelijk na goedkeuring door het Bestuur.

Artikel 8 – De commissies

  1. Kascommissie: de taken en samenstelling van de kascommissie zijn vastgelegd in de statuten.
  2. Klachtencommissie: De klachtencommissie werkt volgens het afzonderlijke tuchtreglement.
  3. Clubhuiscommissie: De Clubhuiscommissie is verantwoordelijk voor het ordentelijk beheren van het clubhuis zoals is bepaald in het clubhuisreglement en de vigerende regelgeving. De Clubhuiscommissie rapporteert aan het Bestuur.

Artikel 9 – De verenigingsvlag

Een verenigingsvlag mag alleen worden besteld en gebruikt na goedkeuring door het Bestuur.

Artikel 10 – Inwerkingtreding

Dit gewijzigde reglement, waarvan de eerste versie in werking is getreden op 3 november 1982 treedt in werking terstond na aanneming in de Bijzondere Leden Vergadering dd. 20 mei 2014.

Artikel 11 – Slotbepalingen

  1. Wijzigingen in dit Huishoudelijk Reglement kunnen worden aangebracht in de Algemene Leden Vergadering met een absolute meerderheid van het aantal geldige stemmen.
  2. Een voorstel tot wijziging moet tenminste veertien dagen voorafgaande aan de Algemene Leden Vergadering, op een daartoe geschikte plaats ter inzage aan de leden worden gelegd.
  3. Het Huishoudelijk Reglement mag geen bepalingen bevatten welke strijdig zijn met de statuten en reglementen van de KNZB zolang de vereniging lid is van deze organisatie.

Aldus vastgesteld in de Algemene Leden Vergadering dd. 20 mei 2014,

De secretaris

JPM Jansen

De voorzitter

F.J. Vieveen

 

Archief

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

WVZ gebruikt cookies alleen voor functionele doeleinden om de website goed te laten werken. Uw persoonlijke informatie wordt niet bewaard en dus ook niet doorgestuurd naar andere partijen. Wij maken ook geen gebruik van advertenties.
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om de website goed te laten functioneren. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen in je browserinstellingen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten